/ Попередня

Вимоги законодавства щодо розгляду звернень громадян

Відповідно до ст.5 Закону України «Про звернення громадян», звернення може бути усним чи письмовим.

Усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні центри, телефонні "гарячі лінії" та записується (реєструється) посадовою особою.

Усне звернення до Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві (далі – Головне управління) можна подати за телефонами: (063) 639-09-09 або (044) 245-85-85

Згідно зі ст.5 Закону України «Про звернення громадян», письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення). 

Звертаємо увагу!

При зазначенні в електронному зверненні електронної поштової адреси для листування (отримання відповіді), не зазначати адреси, зареєстровані на серверах російської федерації (до прикладу: MAIL.RU, YANDEX.RU, RAMBLER.RU тощо). 

У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначена електронна поштова адреса, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надісланні електронного звернення не вимагається. 

Отже, електронне звернення є різновидом письмового звернення. При направленні електронного звернення заявник в обов’язковому порядку має зазначити своє прізвище, ім’я, по батькові та місце проживання. Якщо електронне звернення надсилається без застосування електронного цифрового підпису, до нього долучається фото- або сканкопія підписаного звернення. 

Згідно з вимогами ст.8 Закону України "Про звернення громадян", письмове звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), а також таке, з якого неможливо встановити авторство, визнається анонімним і розгляду не підлягає.

Не розглядаються повторні звернення одним і тим же органом від одного і того ж громадянина з одного і того ж питання, якщо перше вирішено по суті.

Згідно з абз.5 ч.1 ст.6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», однією з підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) є:

звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).

Звертаємо увагу, що підставою для здійснення позапланового заходу є не будь-яке звернення фізичної особи, а звернення, в якому йдеться про порушення, що спричинило шкоду її правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави. Не зазначення у зверненні обставин порушення прав заявника, спричинення шкоди навколишньому природному середовищу чи безпеці держави свідчать про його безпідставність і не можуть бути належними підставами для призначення позапланових заходів контролю.

Позаплановий захід на підставі звернення фізичної особи здійснюється виключно за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю). 

Тобто, позапланові заходи державного нагляду (контролю) на підставі звернень фізичних осіб, Головне управління може здійснювати, у сферах наданих повноважень, лише за наявності погоджень Держпродспоживслужби. Заходи контролю за зверненнями, які стосуються питань безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, погодження не потребують.

Для отримання погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо суб’єкта господарювання необхідні наступні відомості:
- найменування даного суб’єкта господарювання - юридичної особи та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи-підприємця; 
- місце провадження господарської діяльності суб’єктом господарювання або його відокремленим підрозділом.

Отже, у зверненні (скарзі) фізичної особи доцільно зазначати вищевказану інформацію щодо суб’єкта господарювання, який у результаті своєї діяльності допустив порушення, що могли призвести до спричинення шкоди її правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, що дасть змогу, за необхідності, провести позаплановий захід державного нагляду (контролю), на підставі даного звернення.  

Слід зазначити, відповідно до норм Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», фізичні особи, які подали безпідставне звернення про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства, несуть відповідальність, передбачену цим законом.
 

Зразок звернення до Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві