⇒ Попередня

Новини

15 грудня 2021

Дискримінаційна реклама та контроль за дотриманням законодавства про рекламу

Реклама відіграє важливу роль для споживача при обиранні того або іншого товару, тому продавці, зазвичай, використовують різні прийоми для того, щоб привернути увагу до свого продукту. 

Сексуалізовані образи часто можна зустріти в будь-якій рекламі, що жодним чином не пов’язана з продуктом. Їжа, прикраси, послуги станцій технічного обслуговування авто, будівельні матеріали та техніка – об’єктом сексуалізації такої реклами найчастіше стає жіноче тіло.

Якщо жіноче або чоловіче тіло використовується для привернення уваги споживача та не має нічого спільного з товаром – це є порушення Закону України «Про рекламу».

Основні засади та вимоги до рекламодавців і рекламних агентств, що встановлюються частиною другою статті 7 Закону України «Про рекламу»:
1. Основними принципами реклами є: законність, точність, достовірність, використання форм та засобів, які не завдають споживачеві реклами шкоди.
2. Реклама не повинна підривати довіру суспільства до реклами та повинна відповідати принципам добросовісної конкуренції.
3. Реклама не повинна містити інформації або зображень, які порушують етичні, гуманістичні, моральні норми, нехтують правилами пристойності.
4. Реклама повинна враховувати особливу чутливість дітей і не завдавати їм шкоди.

Також, відповідно до пункту 2 частини першої статті 8 Закону України «Про рекламу», у рекламі забороняється вміщувати твердження, які є дискримінаційними за ознаками походження людини, її соціального і майнового стану, расової та національної належності, статі, освіти, політичних поглядів, ставлення до релігії, за мовними ознаками, родом і характером занять, місцем проживання, а також такі, що дискредитують товари інших осіб.

Звертаємо увагу на наступе: 10 вересня 2021 року було прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про рекламу» щодо протидії дискримінації за ознакою статі, який набирає чинності з 8 грудня 2022 року.

Вищезазначений Закон України чітко та однозначно визначає що таке дискримінаційна реклама та дискримінаційна реклама за ознаками статі, а саме:
• дискримінаційна реклама - реклама, що вміщує чи використовує твердження та/або зображення, які є дискримінаційними за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками щодо особи та/або групи осіб;
• дискримінаційна реклама за ознакою статі - реклама, що містить твердження та/або зображення щодо інтелектуальної, фізичної, соціальної чи іншої переваги однієї статі над іншою та/або щодо стереотипності ролі чоловіка та жінки, що пропагує принизливе та зневажливе ставлення; принижує гідність людини за ознакою статі; демонструє насильство за ознакою статі; використовує зображення тіла людини (частини тіла) виключно як сексуального об’єкта з метою привернення уваги споживача та/або посилання (слова, звуки, зображення) на сексуальні стосунки, що не стосуються рекламованого продукту чи способу його споживання.

Законом заборонено вміщувати твердження та/або зображення, які є дискримінаційними за ознаками походження людини, її соціального і майнового стану, расової та національної належності, статі, освіти, політичних поглядів, ставлення до релігії, за мовними ознаками, родом і характером занять, місцем проживання, а також такі, що дискредитують товари інших осіб.

Крім того, в новій редакції Закону забороняється вміщувати твердження та/або зображення щодо інтелектуальної, фізичної, соціальної чи іншої переваги однієї статі над іншою та/або щодо стереотипності ролі чоловіка та жінки, що пропагує принизливе та зневажливе ставлення; принижувати гідність людини за ознакою статі; демонструвати насильство за ознакою статі; використовувати зображення тіла людини (частини тіла) виключно як сексуального об’єкта з метою привернення уваги споживача та/або посилання (слова, звуки, зображення) на сексуальні стосунки, що не стосуються рекламованого продукту чи способу його споживання.

Держпродспоживслужба здійснює контроль за дотриманням законодавства про рекламу в частині захисту прав споживачів реклами, приймає рішення про визнання реклами недобросовісною, прихованою, про визнання порівняння в рекламі неправомірним з одночасним зупиненням її розповсюдження.