Дефіцит працівників в Україні залишається серйозною проблемою , що загострилася після початку повномасштабного вторгнення. Основними чинниками є мобілізація, еміграція та внутрішня міграція населення. Роботодавці прагнуть залучити кандидатів через оголошення про вакансії, проте не всі умови таких оголошень відповідають вимогам законодавства.
Нагадуємо, з 8 травня 2025 року Держпродспоживслужба контролює зміст вакансій, здійснюючи моніторинг усіх оголошень, які публікують роботодавці та рекрутингові агентства. Основна увага при цьому приділяється:
• Дискримінаційним формулюванням – за віком, статтю, станом здоров’я, расою чи етнічним походженням.
• Маніпуляціям – перебільшення заробітної плати без уточнення умов, замовчування важливої інформації (нічні зміни, випробувальний термін), нечіткі або оманливі формулювання.
Дискримінація за віком (ейджизм) та за статтю обмежує можливості працевлаштування та кар’єрного зростання. Літні працівники стикаються з упередженнями щодо своєї готовності навчатися, а молодь – через стереотипи про брак досвіду.
Згідно з частиною 1 статті 24¹ Закону України «Про рекламу», забороняється висувати у вакансіях вимоги за ознаками раси, віку, статі, стану здоров’я, сексуальної орієнтації, політичних або релігійних переконань, членства у спілках, сімейного стану, місця проживання та інших ознак, не пов’язаних із характером роботи.
За порушення рекламодавець сплачує штраф у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати.
Щоб скласти оголошення правильно:
Неправильно: «Шукаємо комунікабельну, енергійну незаміжню дівчину 18–30 років на посаду офіс-адміністратора».
Правильно: «Шукаємо комунікабельного, енергійного працівника на посаду офіс-адміністратора».
Об’єктивні критерії відбору:
-Кваліфікація та освіта.
- Досвід роботи.
І лише прозорий та відкритий ринок праці здатний гарантувати рівні шанси для всіх, наближаючи українські правила працевлаштування до європейських стандартів.