Онлайн-шопінг давно став невід’ємною частиною нашого життя. Головна його перевага – можливість придбати все, що потрібно, де б ви не були, не витрачаючи зайвого часу на похідб до магазину. Онлайн-шопінг є дуже зручним та вигідним. Однак і такий спосіб купівлі має певні недоліки. Розповімо про основні з них:
• Віртуальність. Покупець інтернет-магазину не може доторкнутися до товару, приміряти його, оцінити реальний зовнішній вигляд. Фотографії продукції можуть відрізнятися від оригіналу.
• Очікування. Будь-який товар, замовлений в інтернет-магазині, доведеться чекати. Термін доставки залежить від відстані пересилання, роботи кур’єрської служби і, звичайно ж, порядності продавця.
• Шахрайство. Власне кажучи, обдурити можуть у будь-якому магазині, без різниці онлайн чи офлайн. Тому завжди слід бути напоготові, щоб не втратити свої гроші і не купити товар поганої якості.
Звертаємо увагу споживачів на деякі правові аспекти, що допоможуть вам не стати жертвами недобросовісних продавців.
Права споживача при купівлі товару через інтернет-магазин регулюються статтею 13 Закону України «Про захист прав споживачів». Закон визначає обсяг інформації, який обов’язково має бути доведений споживачу до моменту замовлення товару.
Перед покупкою товару в інтернет-магазині необхідно звернути увагу на наявність на сайті такої інформації:
Розрахунки за продані товари та надані послуги можуть здійснюватися готівкою або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків тощо) відповідно до законодавства.
Згідно з п. 11 ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів» вимоги споживача розглядаються після пред'явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлений гарантійний строк технічного паспорта або іншого документа, який його заміняє, з позначкою про дату продажу. При продажі товару продавець зобов'язаний видати споживачеві розрахунковий документ установленої форми, що засвідчує факт покупки, з відміткою про дату продажу. Суб’єкт господарювання повинен в обов’язковому порядку проінформувати споживача про найменування та місцезнаходження підприємства, що здійснює функції суб’єкта господарювання щодо прийняття претензій від споживачів, а також провести гарантійний ремонт, технічне обслуговування проданих товарів.
Окрім того, договір купівлі-продажу, укладений через інтернет, покупець може розірвати протягом 14 днів із моменту підтвердження інформації про укладення договору від продавця або з моменту одержання товару чи його першої поставки (ч. 4 ст. 13 ЗУ «Про захист прав споживачів»). Якщо згадане підтвердження не відповідає наведеним вище вимогам, покупець має право розірвати договір протягом 90 днів від дати отримання інформації. Продавець може виправитися і надіслати нове, правильне підтвердження. За таких умов покупцю дозволено відмовитися від договору протягом 14 днів з моменту одержання уточненого повідомлення.
Якщо покупець вирішив розірвати договір, він має повідомити продавця про місце, де продукцію можна забрати назад. Обов’язок споживача зберігати її в себе припиняється по закінченні 60 днів після одержання. Для того, щоб мати змогу розірвати договір купівлі-продажу, споживач повинен зберігати товар у незмінному стані. (ч. 7 ст. 12 ЗУ «Про захист прав споживачів»).
Щоб не допустити придбання невдалої покупки в інтернет-магазині, зберегти кошти та нерви, радимо споживачам звертати увагу на наявність на сайті інформації, передбаченої статтею 13 Закону України «Про захист прав споживачів». У разі їх відсутності, варто взагалі відмовитися від придбання товару у такому інтернет-магазині.
У випадку порушення ваших прав, можете звернутися за консультативною допомогою до Головного управління Держпродспоживслужби у м. Києві (Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами), тел: (044) 245-85-85, (044) 245-83-03.