До Головного Управління Держпродспоживслужби в м. Києві звернулися журналісти телеканалу «Ми Україна +» з питаннями щодо, прав споживачів при покупці товарів online з-за кордону?
За дорученням В.о. начальника Головного Управління – Анатолія Катеренчука, заступником начальника Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами – Іриною Мазепою, надано відповідні роз’яснення як захистити свої права у цій сфері.
Дане питання залежить від законодавства країни продавця:
Більшість країн Європейського Союзу дотримуються Директиви ЄС про права споживачів, яка дає право повернути товар протягом 14 днів з моменту отримання товару без пояснення причини.
У Сполучених Штатах Америки права споживачів регулюються на рівні штатів, але часто продавці добровільно пропонують політику повернення.
В різних країнах правила можуть відрізнятися, дивлячись яка політика інтернет – магазину:
Багато великих міжнародних платформ (наприклад, Amazon, eBay, AliExpress, Answear, Temu, тощо) пропонують власні умови повернення, зазначені на сайті. До вчинення правочину і оформлення факту покупки, споживач обираючи товар на сайті і здійснюючи оплату, автоматично погоджується на ці умови. Тому, при оформленні замовлення важливо уважно прочитати правила повернення, зазначені на сайті.
Порядок повернення товарів до закордонних інтернет – магазинів наступний:
У багатьох випадках витрати на доставку, пов’язані з поверненням товару несе споживач. У той час як при купівлі товарів у мережі Інтернет на території Україні, відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів», будь – які витрати, пов’язані з поверненням продукції, покладаються на продавця. Продавець повинен відшкодувати витрати споживача у зв’язку з поверненням продукції.
Але все одно варто перевірити і пересвідчитися, чи передбачає закордонний інтернет – магазин безкоштовне повернення.
Однак існують певні і певні ризики для споживача при покупках у закордонних магазинах:
Рекомендації для безпечного online – шопінгу у закордонних інтернет магазинах:
Дотримання цих рекомендацій допоможе мінімізувати ризики та забезпечити ваші права як споживача під час покупок у закордонних інтернет – магазинах.
Державний нагляд (контроль) таких суб’єктів господарювання можливий на території України у разі якщо у закордонного online-майданчика (інтернет-магазину) є представництво на території України з фактичною адресою провадження господарської діяльності та найменуванням суб’єкта господарювання, зареєстрованого у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань).
Відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів» вимоги споживача розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документу, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, - технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.
У разі порушення Ваших прав закордонним інтернет - магазином, якщо магазин не має представництва на території України і відмовляється в добровільному порядку повернути кошти споживач може звернутися до міжнародних організацій, які займаються захистом споживачів, наприклад таких як European Consumer Centre для покупок у Європейському Союзі.