⇒ Попередня

Новини

09 жовтня 2024

Підсумок роботи Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві  за 9 місяців 2024 року

Головним управлінням Держпродспоживслужби в м. Києві  за 9 місяців 2024 року отримано 2245 звернень від громадян:

  • 1945 звернень у сфері захисту прав споживачів;
  • 84 звернення щодо порушення вимог Закону «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення»;
  • 110 звернень про порушення законодавства про рекламу;
  • 5 звернень у сфері метрології;
  • 2 у сфері державного ринкового нагляду;
  • 85 звернень у сфері державних регульованих цін;
  • 3 звернення у сфері АЗС;
  • 6 на мовну політику;
  • 5 з інших питань.

Найчастіше у своїх зверненнях громадяни порушували питання щодо недотримання вимог чинного законодавства:

  • 494 звернення на придбання неякісних товарів (з них 489 звернень на придбання неякісних непродовольчих товарів та 5 звернень на придбання неякісних продовольчих товарів);
  • 69 звернень на придбання якісних непродовольчих товарів в частині відмови субкєтами господарювання у задоволенні права споживача на обмін товару або повернення грошових коштів, як того вимагає стаття 9 Закону України «Про захист прав споживачів»;
  • 435 звернень на порушення правил торгівлі;
  • 947 звернень щодо неякісних послуг у різних сферах (в т.ч. 274 звернення  у сфері житлово-комунальних послуг, 13 – у сфері туристичних послуг; 35 звернень у сфері транспортних послуг, 83 звернення на мережу зв’язку та Інтернет, 18 звернень у сфері фінансових послуг, 524 звернення у сфері інших послуг).

 

Переважно у своїх зверненнях споживачі звертаються з наступних питань:

- відсутність куточку покупця, невидача розрахункових документів;

- відмова у поверненні коштів, обміні товарів, проведенні гарантійного ремонту, коли обов’язок продавця/виконавця прямо передбачений законодавством задовольнити вимоги споживача;  

- в разі замовлення товарів online відсутність на сторінках сайтів інформації про найменування суб’єкта господарювання та його фактичне місцезнаходження;

- неотримання замовленого та оплаченого товару та/або отримання товару одного виду, але з іншими характеристиками, придбаного через мережу Інтернет;

- невідповідність ціни на ціннику з ціною у розрахунковому документі;

- відсутність терміналу та, як наслідок, не можливість розрахунку банківською карткою;

- нетактовна поведінка працівників суб’єкта господарювання, обслуговування не державною мовою, тощо.

Споживачі сфери житлово-комунальних послуг звертаються з наступних питань:

  • неналежне надання послуг з утримання жилих будинків та прибудинкових територій;
  • нарахування безпідставних боргів у сфері теплопостачання та гарячого водопостачання;
  • отримання рахунків на оплату житлово-комунальних послуг після розірвання договорів;
  • непрацездатність будинкових засобів обліку постачання теплової енергії;
  • неналежний технічний стан інженерних мереж;
  • нарахування за централізоване опалення у період непрацюючого будинкового засобу обліку теплової енергії;
  • проведення виконавцями нарахувань за спожиті послуги розрахунково, не враховуючи показники лічильників, відмова у проведенні перерахунків;
  • несправедливі умови договорів, як таких, що обмежують право споживача, тощо.

Фахівці Головного управління забезпечують своєчасний розгляд звернень громадян та вживають заходів, спрямованих на захист прав споживачів щодо відновлення законних вимог споживача, що є вкрай важливим у цей час.

   Так за 9 місяців 2024 року  за наданими Держпродспоживслужбою погодженнями Головним управлінням проведені 119 позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері надання житлово-комунальних послуг. З них:

  • у сфері захисту прав споживачів – 86.
  • у сфері дотримання метрологічних вимог – 2.
  • у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін – 31.

За результатами проведених заходів видано 39 приписів про усунення порушень вимог законодавства (14 у сфері захисту прав споживачів та 25  у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін).

За результатами проведених позапланових перевірок  вжито наступних заходів реагування:

винесені 20 постанов про адміністративні правопорушення на суму 10863,00 гривень (17 постанов про адміністративні правопорушення на суму  3213,00 гривень у сфері захисту прав споживачів та 3 постанови про адміністративне правопорушення на суму – 7650,00 гривень у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін).

До надавачів сфери житлово – комунальних послуг винесено  6 постанов про застосування адміністративно – господарських санкцій на суму – 41633,00 гривень та 2 рішення про застосування адміністративно -господарських санкцій, на суму –47324,92 гривень.

Повернуто коштів споживачам на загальну суму 585876,79 грн (у т.ч. перерахунок за надані житлово – комунальні послуги на суму 129671,79 грн).  

     У сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення на підставі звернень громадян проведено 26 позапланових заходів державного нагляду (контролю). Під час проведення яких встановлено порушення пункту п’ятого частини другої статті 13, частини четвертої статті 13, абзаців першого, сьомого і десятого частини  1 статті 16,  абзаців першого, сьомого і десятого частини  1 статті 161 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення», а саме: порушення заборони куріння та розміщення кальяну у приміщеннях закладів ресторанного господарства, порушення заборони реклами, стимулювання продажу тютюнових виробів та пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, розміщення інформації про тютюнові вироби та про пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння в мережі Інтернет. За результатами проведених заходів винесено 15 постанов про вжиття адміністративно-господарських санкцій, на суму – 1 028 000 гривень.

     Досліджено 2582 рекламоносіїв, з них: у сфері зовнішньої реклами – 1041, у сфері внутрішньої реклами – 1363, в аудіальних та аудіовізуальних медіа – 27, в друкованих медіа – 6, на транспорті – 8, в онлайн медіа – 44, на платформах спільного доступу до відео та платформах спільного доступу до інформації – 56,  та у сфері електронних комунікацій - 45. Загальна кількість виявлених порушень становить 205 випадків, серед них: у сфері зовнішньої реклами – 79, у сфері внутрішньої реклами – 90, в аудіальних та аудіовізуальних медіа - 5, на платформах спільного доступу до відео та платформах спільного доступу до інформації – 12, та у сфері електронних комунікацій - 17.

   У сфері державного ринкового нагляду проведено 221 перевірку характеристик продукції. З них:

  •  13 планових перевірок характеристик продукції, відповідно до Секторального плану державного ринкового нагляду на 2024 рік ( в т.ч. 5 планових перевірок з відбором зразків продукції на лабораторні дослідження)
  • 208 позапланових перевірок характеристик продукції

За результатами проведених перевірок винесено 125 поcтанов про застосування адміністративно-господарських санкцій на суму – 9 690 000 гривень; 2 постанови про адміністративне правопорушення на суму 680,00 гривень. Прийнято 643 рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів у сфері державного ринкового нагляду.

За результатами розгляду справ про накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу за звітний період винесено 159 рішень про накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу на загальну суму 492 000,00. гривень.

   Проведені 1365 спостережень застосування державних регульованих цін в аптечних закладах, підготовлені та надані до Держпродспоживслужби 9 щомісячних звітів. Взято участь у 6 засіданнях Київської міської територіальної комісії з питань узгодження заборгованості з різниці в тарифах.

    Під час опрацювання звернень на порушення правил торгівлі слід зазначити, що 70 % від загальної кількості звернень, мають явні ознаки порушень прав споживачів суб’єктами господарювання, які користуються ситуацією із забороною на проведення перевірок.

Щодо зазначених порушень Головне управління направляє листи з матеріалами скарг споживачів до Держпродспоживслужби для отримання погоджень Міністерством економіки України на проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) суб’єктів господарювання. Проте, такі рішення Мінекономіки не прийнято.

Проведено нараду (круглий стіл) на тему: «Застосування норм Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення»  спільно з представниками громадських організацій, науковців та медичної спільноти. Небайдужість суспільства свідчить про актуальність даної теми, що є вкрай важливою, адже кожен свідомий громадянин не може бути пасивним спостерігачем, а ідеологія «здорового суспільства» формується виключно завдяки спільним зусиллям.

   Фахівцями Головного управління постійно через ЗМІ: Українське радіо програми «Формула життя» та «Твоє право» проводиться інформаційно-роз’яснювальна та просвітницька робота шляхом надання публічних консультацій для споживачів і суб’єктів господарювання. Досягнутим результатом є трансформація громадської думки, шлях від: «мені ніхто не допоможе» до «я знаю свої права, я обізнаний – я впевнений».

      Прогрес - збільшення кола споживачів з чітким розумінням своїх прав.